marți, 27 ianuarie 2015

Bacalaureat 2015: Model de subiect Limba şi literatura română – proba E– probă scrisă PROFIL UMAN


Probă scrisă – Limba si literatura română
 MODEL DE SUBIECT BACALAUREAT 2015

Filiera teoretică – Profilul umanist; Filiera vocaț ională – Profilul pedagogic


MODEL DE SUBIECT LIMBA ȘI LITERATURA ROMÂNĂ BACALAUREAT 2015

• Toate subiectele sunt obligatorii. Se acordă 10 puncte din oficiu.
• Timpul de lucru efectiv este de 3 ore.

SUBIECTUL I (30 de puncte)


Citeste următorul text:


Am scris iubire? Iartă ... citește: adorare ...
Sus, pân’ la tine, unde râvnește al meu dor,
Cuvântul e omidă când eu îl vreau condor,
Să spintece vremi, spații cu geniul în gheare "
Stă necurmat în poartă-ți, cu ochii la ospețe,
Și-ți cere milă Timpul, hainul cerșetor;
În scârnava lui mână, tot mai nepăsător
Tu zilnic zvârli fărâme din marea-ți frumusețe "
Nu-s rege, nu am aur să-mprăștii, nici onoruri;
Atât: eternitatea mi-e singura unealtă
Să nemuresc în spirit icoana ta înaltă,
Sub ea să-nghețe vecii cu cârdul lor de zboruri,
Să-nmărmurească lumea de o iubire, care "
" Iar scriu iubire! Iartă " citește: disperare!
(V. Voiculescu, Sonetul CCXX)

Scrie pe foaia de examen răspunsul la fiecare dintre următoarele cerin e cu privire la text:

1. Numeste câte un sinonim neologic potrivit pentru sensul din text al cuvintelor: milă și nepăsător.
2 puncte
2. Explică rolul cratimei din structura: să-nghețe. 2 puncte
3. Construieste un enun în care să ilustrezi sensul conotativ al substantivului lume. 2 puncte
4. Transcrie două mărci lexico-gramaticale ale subiectivității prezente în textul dat. 4 puncte
5. Precizează tema poeziei și un motiv literar prezent în textul dat. 4 puncte
6. Selectează două secvențe din textul dat, care conturează dimensiunea temporală a imaginarului poetic. 4 puncte
7. Prezintă semnifica ia a două figuri de stil diferite din primele sase versuri din textul dat. 4 puncte
8. Ilustrează, cu câte un exemplu din textul dat, două trăsături ale genului liric. 4 puncte
9. Comentează, în 60 – 100 de cuvinte, ultimele șase versuri, prin evidențierea relației dintre ideea
poetică și mijloacele artistice. 4 puncte



SUBIECTUL al II-lea (30 de puncte)

Scrie un text de tip argumentativ de 150-300 de cuvinte despre destinul cărții tipărite într-o societate digitalizată.

În elaborarea textului de tip argumentativ, trebuie:
− să respec i structura discursului de tip argumentativ: formularea ideilor în scris, utilizarea mijloacelor
lingvistice adecvate exprimării unei aprecieri; 8 puncte
− să ai con inutul adecvat argumentării pe o temă dată: formularea ipotezei/a propriei opinii fa ă de
problematica pusă în discu ie, enun area si dezvoltarea corespunzătoare a două argumente adecvate
ipotezei, formularea unei concluzii pertinente; 16 puncte
− să respec i normele limbii literare (registrul stilistic adecvat, normele de exprimare, de ortografie si
de punctua ie) si precizarea privind numărul de cuvinte. 6 puncte

Notă! În vederea acordării punctajului, textul trebuie să fie în concordanță cu problematica
pusă în discuție.


SUBIECTUL al III-lea (30 de puncte)

Redactează un eseu de 600 – 900 de cuvinte în care să prezin i relația dintre două personaje
dintr-un roman al experienței studiat.

             În elaborarea eseului, vei avea în vedere următoarele repere:
– prezentarea statutului social, psihologic, moral etc. al fiecăruia dintre personajele alese din romanul
studiat;
– eviden ierea, prin două episoade/citate/secven e comentate, a modului în care evoluează rela ia
dintre cele două personaje;
– ilustrarea a patru componente de structură, de compoziție si de limbaj ale romanului studiat,
semnificative pentru analiza rela iei dintre cele două personaje (de exemplu: incipit, final, perspectivă
narativă, ac iune, conflict, rela ii temporale si spa iale, modalită i de caracterizare a personajelor,
registre stilistice, limbajul personajelor etc.);
– sus inerea unei opinii despre modul în care o idee sau tema romanului studiat se reflectă în evolu ia
rela iei dintre cele două personaje.


Notă!
Ordinea integrării reperelor în cuprinsul eseului este la alegere.
Pentru conț inutul eseului vei primi 16 puncte (câte 4 puncte pentru fiecare cerinț ă/reper).
Pentru redactarea eseului vei primi 14 puncte (organizarea ideilor în scris – 3 puncte; abilită,i de
analiză si de argumentare – 3 puncte; utilizarea limbii literare – 2 puncte; ortografia – 2 puncte;
punctuația – 2 puncte; asezarea în pagină, lizibilitatea – 1 punct; respectarea precizării privind
numărul de cuvinte – 1 punct).

În vederea acordării punctajului pentru redactare, eseul trebuie să aibă minimum 600 de
cuvinte si să dezvolte subiectul propus.

Bacalaureat 2015: Model de subiect Limba şi literatura română – proba E– probă scrisă PROFIL REAL


Probă scrisă – Limba si literatura română
 MODEL DE SUBIECT BACALAUREAT 2015

Filiera teoretică – Profilul real; Filiera tehnologică; Filiera voca ională – Toate profilurile (cu excep ia profilului pedagogic)

Examenul de bacalaureat naț ional 2015 - Proba E. a) Limba si literatura română


MODEL DE SUBIECT LIMBA ȘI LITERATURA ROMÂNĂ BACALAUREAT 2015

• Toate subiectele sunt obligatorii. Se acordă 10 puncte din oficiu.
• Timpul de lucru efectiv este de 3 ore.

SUBIECTUL I (30 de puncte)


Citeste următorul text:

Bacalaureat 2015: Programa pentru Disciplina Limba si Literatura Romana Bacalaureat 2015

PROGRAMA DE EXAMEN
PENTRU DISCIPLINA
LIMBA ŞI LITERATURA ROMÂNĂ
BACALAUREAT 2015
PROGRAMA DE EXAMEN pentru disciplina limba şi literatura română.


Filiera teoretică - profil real. Filiera tehnologică - toate profilurile şi specializările. Filiera vocaţională - toate profilurile şi specializările (cu excepţia profilului pedagogic).

CAPITOLUL I: Statutul disciplinei

Limba şi literatura română are un statut important în structura examenului de bacalaureat 2015, prin ponderea sa reflectată în prezenţa celor două forme obligatorii de evaluare a performanţelor: în
competenţele lingvistice de comunicare orală în limba română şi în competenţele generale şi specifice
formate pe durata învăţământului secundar superior, liceal (proba scrisă), probă comună pentru toate
filierele, profilurile şi specializările.

Curriculumul liceal, care stabileşte principiul studierii limbii şi literaturii române din perspectivă
comunicativ-funcţională, pune accent pe latura formativă a învăţării, fiind centrat pe achiziţionarea de
competenţe, fapt care a determinat precizarea, în programa de bacalaureat, a competenţelor de evaluat
şi a conţinuturilor din domeniile:

A. literatura română, 
B. limbă şi comunicare.

duminică, 18 ianuarie 2015

Bacalaureat 2015: Programa pentru Evaluarea Competentelor Lingvistice de Comunicare Orala in Limba Maghiara Materna + Model de Subiect

Evaluarea competentelor lingvistice de comunicare orală în limba maghiară maternă în cadrul examenului national de bacalaureat 2015


Proba B - Evaluarea competentelor lingvistice de comunicare orală în limba maghiară maternă

Introducere
Proba orală B, de evaluare a competentelor lingvistice de comunicare orală în limba maternă maghiara, pentru elevii care au urmat studiile liceale într-o limbă a minoritătilor nationale, are ca scop evaluarea competentelor de receptare a mesajului unui text si de producere a mesajului oral, sub forma unor tipuri de discurs (descriptiv, informativ, narativ, argumentativ), cu valorificarea achizitiilor dobândite la disciplina limba si literatura maternă si adaptate contextual, conform programelor scolare în vigoare, precum si a programei de bacalaureat aferente.

Structura probei

Bacalaureat 2015: Programa pentru Evaluarea Competentelor Lingvistice de Comunicare Orala in Limba Germana Materna + Model de Subiect

Evaluarea competentelor lingvistice de comunicare orală în limba germană maternă în cadrul examenului national de bacalaureat 2015

Proba B Evaluarea competentelor lingvistice de comunicare orală în limba germană maternă

Introducere
Proba orală B, de evaluare a competentelor lingvistice de comunicare orală în limba maternă, pentru elevii care au urmat studiile liceale într-o limbă a minoritătilor nationale, are ca scop evaluarea competentelor de receptare a mesajului unui text si de producere a mesajului oral, sub forma unor tipuri de discurs (descriptiv, informativ, narativ, argumentativ), cu valorificarea achizitiilor dobândite la disciplina limba si literatura maternă si adaptate contextual, conform programelor scolare în vigoare, precum si a programei de bacalaureat aferente.

Structura probei

Bacalaureat 2015: Programa pentru Evaluarea Competentelor Lingvistice de Comunicare Orala in Limba Croata Materna + Model de Subiect

Evaluarea competentelor lingvistice de comunicare orală în limba croată maternă în cadrul examenului national de bacalaureat 2015

Proba B - Evaluarea competentelor lingvistice de comunicare orală în limba croată maternă

Introducere
Proba orală B, de evaluare a competentelor lingvistice de comunicare orală în limba maternă, pentru elevii care au urmat studiile liceale într-o limbă a minoritătilor nationale, are ca scop evaluarea competentelor de receptare a mesajului unui text si de producere a mesajului oral, sub forma unor tipuri de discurs (descriptiv, informativ, narativ, argumentativ), cu valorificarea achizitiilor dobândite la disciplina limba si literatura maternă si adaptate contextual, conform programelor scolare în vigoare, precum si a programei de bacalaureat aferente.

Structura probei

Bacalaureat 2015: Programa pentru Evaluarea Competentelor Digitale + Model de Subiect

PROGRAMA DE EXAMEN PENTRU EVALUAREA COMPETENŢELOR DIGITALE
BACALAUREAT 2015

PROGRAMA DE EXAMEN pentru evaluarea competenţelor digitale Bacalaureat 2015

CAPITOLUL I:
 Statutul probei de evaluare a competenţelor digitale
Proba de evaluare a competenţelor digitale are statutul de probă obligatorie în cadrul examenului de bacalaureat 2015, pentru candidaţii de la toate filierele, profilurile şi specializările.

CAPITOLUL II:
 Competenţe de evaluat


(1)Sunt propuse 7 domenii de competenţă:

1.Utilizarea computerului şi organizarea fişierelor

Bacalaurat 2015: Programa MATEMATICA in cadrul examnului de Bacalaureat 2015

Programa MATEMATICA Bacalaurat 2015 

PROGRAMA DE EXAMEN PENTRU DISCIPLINA MATEMATICĂ

Examenul național de bacalaureat reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului liceal.
Programa de examen este realizată în conformitate cu prevederile programelor școlare în vigoare.
Subiectele pentru examenul național de bacalaureat evaluează competențele formate/dezvoltate pe parcursul învățământului liceal și se elaborează în baza prezentei programe.

Se recomandă, din punct de vedere didactic, abordarea conținuturilor din perspectiva formării/dezvoltării competențelor specifice care le sunt asociate de programă. Acest lucru presupune centrarea demersului didactic asupra acțiunilor care trebuie realizate pentru a forma/dezvolta la elevi competențele prevăzute de programa școlară și pentru ca aceștia să demonstreze, în cadrul evaluărilor, însușirea acestora.

În cadrul examenului național de bacalaureat 2015 Matematica are statut de disciplină obligatorie în funcție de filieră, profil și specializare. Astfel, programele de examen se diferenţiază, în funcţie de filiera, profilul şi specializarea absolvite, în:


  • -programa M_mate-info pentru filiera teoretică, profilul real, specializarea matematică-informatică şi pentru filiera vocaţională, profilul militar, specializarea matematică-informatică;
  • -programa M_şt-nat pentru filiera teoretică, profilul real, specializarea ştiinţe ale naturii;
  • -programa M_tehnologic pentru filiera tehnologică: profilul servicii, toate calificările profesionale; profilul resurse naturale şi protecţia mediului, toate calificările profesionale; profilul tehnic, toate calificările profesionale;
  • - programa M_pedagogic pentru filiera vocaţională, profilul pedagogic, specializarea învăţătoreducatoare.

Programa MATEMATICA Bacalaurat 2015:

Programa Bacalaureat 2015: Evaluarea competentelor lingvistice de comunicare orală în limba română + Model de subiect romana oral bacalaureat 2015

Programa Bacalaureat 2015

Evaluarea competentelor lingvistice de comunicare orală în limba română în cadrul examenului national de bacalaureat 2015

Proba A
Introducere

Proba A de evaluare a competentelor lingvistice de comunicare orală în limba română reprezintă cadrul de evaluare a competentelor de receptare si de producere a mesajului, cu valorificarea achizitiilor dobândite la disciplina limba si literatura română.

Proba A de evaluare a competentelor lingvistice de comunicare orală în limba română are ca finalitate evaluarea competentei de comunicare/exprimare orală într-o situatie de comunicare specifică, precis
determinată.

Structura probei

sâmbătă, 17 ianuarie 2015

PROGRAME BACALAUREAT 2015 LA TOATE MATERIILE

Conform Art.3. din ORDIN NR. 4430/29.08.2014 privind organizarea şi desfăşurarea examenului de bacalaureat național – 2015 programele de bacalaureat raman neschimbate cu  exceptia programei la matematica si  limba și literatura italiană maternă.

Programa pentru disciplina matematica in cadrul examenului de bacalaureat s-a modificat restul programelor ramanand aceleasi din anii trecuti de bacalaureat.

Art.3. - ORDIN NR. 4430/29.08.2014

Metodologia de organizare si desfasurare a examenului de bacalaureat 2015

Conform Art.2. din  ORDIN NR. 4430/29.08.2014 Organizarea examenului de bacalaureat 2015 privind organizarea şi desfăşurarea examenului de bacalaureat național – 2015:
"Examenul de bacalaureat național - 2015 se desfăşoară în conformitate cu Metodologia de organizare şi desfăşurare a examenului de bacalaureat - 2011, aprobată prin Ordinul ministrului educaţiei, cercetării, tineretului şi sportului nr. 4799/2010 privind organizarea şi desfăşurarea examenului de bacalaureat 2011, cu modificările ulterioare, și cu prevederile prezentului ordin."

Vezi / citeste : Metodologia de organizare si desfasurare a examenului de bacalaureat 2015

vineri, 16 ianuarie 2015

Lista operelor care trebuiesc studiate la limba si literatura romana pentru examenul de bacalaureat 2015

Lista operelor care trebuiesc studiate la limba si literatura romana pentru examenul de bacalaureat 2015.

A. Genul epic

1. Basmul cult: „Povestea lui Harap-Alb”, de Ion Creangă
2. Nuvela: realist-psihologica - „Moara cu noroc”, de Ioan Slavici romantica istorica - „Alexandru Lăpușneanul”, de Costache Negruzzi (pentru ilustrarea conceptului de Romantism și pentru aplicația la subiectul despre „Dacia literară”)
3. Romanul:
a) mitic, tradiționalist: „Baltagul”, de Mihail Sadoveanu
b) realist, interbelic obiectiv: „Ion”, de Liviu Rebreanu balzacian: „Enigma Otiliei”, de G. Călinescu subiectiv: „Ultima noapte de dragoste, întâia noapte de război”, de Camil Petrescu (și „Maitreyi”,de Mircea Eliade, dar Eliade nu este autor canonic)
c) realist, postbelic: „Moromeții”, de Marin Preda “Zmeura de campie” de Mircea Nedelciu (dupa 1980)

B. Genul dramatic: 

In luna martie 2015 incepe simularea examenului de bacalaureat. Calendar Simulare pentru examenul de Bacalaureat 2015

Ministerul Educaţiei şi Cercetării Ştiinţifice a stabilit ca simulările examenelor de Bacalaureat din anul şcolar 2014-2015 să se desfăşoare în zilele de 2, 3, 4 şi 6 martie  pentru elevii claselor a XI-a şi a XII-a care sustin examenul national de Bacalaureat 2015.

Simulările au un dublu scop: familiarizarea elevilor cu rigorile unei evaluări naţionale, respectiv a unui examen de bacalaureat naţional şi optimizarea rezultatelor obţinute de către elevii din învăţământul preuniversitar la finalul studiilor gimnaziale/liceale.

Simularea probelor scrise ale examenului de bacalaureat pentru elevii claselor a XI-a şi a XII-a din anul şcolar 2014-2015 are următorul calendar:

2 martie 2015 - simulare a examenului de bacalaureat la disciplina: Limba şi literatura română
3 martie 2015 - simulare a examenului de bacalaureat la disciplina Limba şi literatura maternă
4 martie 2015  - simulare a examenului de bacalaureat pentru proba obligatorie a profilului
6 martie 2015  - simulare a examenului de bacalaureat peentru  proba la alegere a profilului şi specializării  (doar pentru elevii claselor a XII-a).
Toate probele sunt scrise.
12 martie 2015 - afişarea rezultatelor.

În vederea adoptării unor măsuri pentru îmbunătăţirea performanţelor şcolare, rezultatele vor fi analizate la nivelul fiecărei unităţi de învăţământ, prin discuţii individuale cu elevii, dezbateri la nivelul clasei, şedinţe cu părinţii, precum şi la nivelul consiliului profesoral.

Bacalaureat 2015: Lista disciplinelor la care candidatii sustin examenul de bacalaureat sesiunea 2015

LISTA DISCIPLINELOR LA CARE SE SUSTINE EXAMENUL DE BACALAUREAT 2015

Lista disciplinelor la care candidaţii susţin examenul de bacalaureat în sesiunile anului 2015
este cea aprobată prin Ordinul ministrului educaţiei, cercetării, tineretului şi sportului nr. 4800/2010 privind aprobarea listei disciplinelor şi a programelor pentru examenul de bacalaureat - 2011.

1. Probele de evaluare a competenţelor lingvistice şi digital. Probe orale

Toate Filierele, profilurile şi specializările vor susţine următoarele probe:

PROBA A

A: proba orală: Probă de evaluare a competenţelor de comunicare orală în limba română

PROBA B

B: proba orală: Probă de evaluare a competenţelor de comunicare orală în limba maternă. - pentru elevii de la toate filierele, profilurile şi specializările, care au urmat studiile liceale într-o limbă a minorităţilor naţionale.

PROBA C

Calendarul examenului de Bacalaureat din 2015


Calendarul examenului de bacalaureat – 2015

CALENDARUL EXAMENULUI DE BACALAUREAT NATIONAL – 2015


Sesiunea iunie-iulie 2015

25 – 29 mai 2015                         Înscrierea candidaţilor la prima sesiune de examen
29 mai 2015                                 Încheierea cursurilor pentru clasa a XII-a/a XIII-a
8 - 10 iunie 2015    – proba A      Evaluarea competenţelor lingvistice de comunicare orală în limba română                                                      
10 - 12 iunie 2015  – proba B     Evaluarea competenţelor lingvistice de comunicare orală în limba maternă                                                    
15 – 19 iunie 2015 – proba D     Evaluarea competenţelor digitale
22 - 26 iunie 2015 – proba C     Evaluarea competenţelor lingvistice într-o limbă de circulație internațională                                                    
29 iunie 2015                              Limba şi literatura română – proba E) a) – probă scrisă
30 iunie 2015                              Limba şi literatura maternă – proba E)b) – probă scrisă
1 iulie 2015                                 Proba obligatorie a profilului – proba E)c) – probă scrisă
3 iulie 2015                                 Proba la alegere a profilului şi specializării – proba E)d) – probă scrisă
6 iulie 2015                                 Afişarea rezultatelor (până la ora 12:00)
6 iulie 2015                                 Depunerea contestaţiilor (orele 12:00 – 16:00)
7 - 9 iulie 2015                           Rezolvarea contestaţiilor
10 iulie 2015                               Afişarea rezultatelor finale


Sesiunea august-septembrie 2015


13 – 17 iulie 2015                        Înscrierea candidaţilor la a doua sesiune de examen
17-18 august 2015                       Evaluarea competenţelor lingvistice de comunicare orală în limba română                                                       – proba A
17-18 august 2015                       Evaluarea competenţelor lingvistice de comunicare orală în limba maternă                                                     – proba B
18 -19 august 2015                      Evaluarea competenţelor lingvistice într-o limbă de circulație internațională                                                     – proba C
20 - 21 august 2015                     Evaluarea competenţelor digitale – proba D
24 august 2015                            Limba şi literatura română – proba E)a) – proba scrisă
25 august 2015                            Limba şi literatura maternă – proba E)b) – probă scrisă
26 august 2015                            Proba obligatorie a profilului – proba E)c) – probă scrisă
28 august 2015                            Proba la alegere a profilului şi specializării – proba E)d) – probă scrisă
31 august 2015                            Afişarea rezultatelor (până la ora 12:00) şi depunerea contestaţiilor (orele                                                      12:00 – 16:00)
1-2 septembrie 2015                   Rezolvarea contestaţiilor
3 septembrie 2015                       Afişarea rezultatelor finale

Notă: La solicitarea comisiilor de bacalaureat judeţene/a municipiului Bucureşti sau din proprie iniţiativă, Comisia Naţională de Bacalaureat poate aproba prelungirea perioadelor de susţinere a probelor de evaluare a competenţelor digitale sau lingvistice.